جشنواره وب ایران از معتبرترین جشنواره های حوزه فناوری اطلاعات است که تاکنون شش دوره آن از سال ۱۳۸۷ برگزار گردیده است. هدف اصلی از برگزاری جشنواره وب ایران، تشویق و توسعه تولید محتوا و خدمات منطبق بر فرهنگ ایرانی در فضای مجازی می باشد. این جشنواره ایجاد فرصت سالانه برای عرضه و رقابت کیفی و کمی وب سایت های ایرانی در جهت رشد، شکوفایی و همچنین رونق بخشی به بازار داخلی و صادرات در‌ این حوزه می باشد. جشنواره وب ایران٬ سال گذشته به عضویت رسمی کنسرسیوم وب جهانی درآمد.

آمار هفتمین دوره جشنواره وب ایران – سال ۱۳۹۳

تعداد وب‌سایت‌ها: ۱۲۰۰۰+
تعداد اپلیکیشن‌ها: ۳۰۰۰+
تعداد داوران: ۴۵۰۰+
۱۵وب‌سایت

۱۳۸۷

۸۰۰وب‌سایت

۱۳۸۸

۲۲۰۰وب‌سایت

۱۳۸۹

۳۴۰۰وب‌سایت

۱۳۹۰

۶۰۵۰وب‌سایت

۱۳۹۱

۸۶۰۰وب‌سایت

۱۳۹۲

روند جدید داوری در هفتمین جشنواره وب ایران

داوری هفتمین دوره از جشنواره وب ایران تغییراتی اساسی داشته است. در مرحلۀ مقدماتی داوری جشنواره، کلیۀ مدیران وب سایت هایی که در جشنواره شرکت کرده اند، به عنوان داور می توانند به سایت های دیگر رأی دهند و از این میان ۵ وب سایت برتر در هر گروه طبق رای داوران به مرحلۀ نهایی راه پیدا خواهند کرد. در مرحلۀ نهایی داورانی تخصصی و منتخب، وب سایت برتر در هر گروه را انتخاب خواهند کرد.

ملاک‌های داوری

محتوا

محتوا، اطلاعات ارائه شده دریک وب سایت است. محتوا فقط شامل متن نیست بلکه تصویر٬صدا، انیمیشن یا ویدیو و هر چیزی که با مخاطب از طریق وب سایت رابطه برقرار میکند محتوای یک سایت میباشد. محتوای خوب باید برای مخاطب مرتبط٬ مناسب و جذاب باشد. محتوای خوب چه علمی و مفید باشد و چه سرگرم کننده٬ همیشه کاربر را مشتاق تر میکند.

ساختار و مسیر

ساختار و مسیر عبارت است از چارچوب یک وب سایت، نحوه سازمان دهی محتوا و اولویت بندی اطلاعات و روشی که شما در سایت هدایت می شوید. یک سایت با ساختار و سامان دهی مناسب باید یک پارچه، قابل درک ، و شفاف باشد. این به شما اجازه میدهد تا یک مدل ذهنی مناسب برای اطلاعات ارائه شده پیدا کنید و بدانید مطالب مورد نیاز را کجا پیدا کرده و بعد از هر کلیک انتظار چه چیزی را داشته باشید. هدایت و مسیر گذاری مناسب باعث میشود تا شما سریعا به محتوایی که میخواهید در هر کجای وب سایت دسترسی پیدا کنید.

طراحی دیداری

طراحی دیداری همان ظاهر یک وب‌سایت است. یک طراحی دیداری مناسب پیام خود را به خوبی به مخاطب عرضه می دارد.

کارکرد

کارکرد یک وبسایت به معنای استفاده از فن آوری در وب سایت است. کارکرد مناسب بدین معناست که یک وب سایت درست کار کند، سریعا بالا بیاید، همه لینک هایش فعال بوده هر فناوری جدیدی که در آن استفاده میشود کاربردی و مرتبط با هدف و درخواست مخاطب باشد. وب سایت نباید وابسته به مرورگر و یا سیستم عامل خاصی باشد. یک وب سایت کاربردی مناسب تنوع نیازهای کاربران را از سایز فایل ها، نوع و فرمت فایل ها، و سرعت دانلود در نظر میگیرد.

تعامل

تعامل با مخاطب روشی است که یک وب سایت به شما اجازه میدهد کاری را در آن انجام دهید. تعامل مناسب به کاربر اجازه میدهد تا ارتباطش با وب سایت دو جانبه باشد. ورودی و خروجی وب سایت مانند جست و جو ها، اتاق های گفت و گو، تجارت الکترونیک و بازیها، فرم ها و بازخوردهای آنی شامل این تعامل میشوند. یک وب سایت تعاملی خوب باعث میشود که کاربر احساس مناسبی از تعامل با آن داشته باشد. معیارهای تعاملی در وب سایت ها این رسانه را از دیگر رسانه ها مانند نشریه و تلویزیون مجزا میسازد.

تجربه کلی

تجربه کلی در استفاده از یک سایت فراتر از محتوا، ساختار، طراحی، کارکرد، و تعامل است. این تجربه موارد بیشتری را در بر می گیرد که معمولا غیر ملموس هستند. عواملی که باعث بازگشت دوباره کاربر به وب سایت می شوند یا کاربر را در وب سایت بیشتر نگه می دارند. عواملی مانند خبرنامه ها٬ ارسال به دوستان٬ نسخه چاپی و موارد مشابه از این قبیل هستند.

شاخه‌های جشنواره وب ایران

شاخه کسب و کارهای آنلاین

اگر شما وب سایتی دارید که از طریق آن محصولی را به فروش می رسانید یا فروشندگان
را به خریداران وصل میکنید و از طریق برداشتن درصدی از فروش کسب در آمد می کنید، در این شاخه
ثبت نام نمایید. (مثال: فروشگاه آنلاین، نیازمندیهای آنلاین، مارکت های اپلیکیشن، تخفیف های
گروهی، غیره)

  • اپ استور و مارکت ها
    • تمامی پلتفورمهایی که قابلیت انتشار اپلیکیشن های مختلف در آن وجود دارد، (این گروه شامل سایت های خبری و اطلاع رسانی در حوزه موبایل و اپلیکیشن نمی شود)
  • تبلیغات آنلاین
    • سایتهایی که در زمینه تبلیغات اینترنتی سرویس میدهند (این گروه شامل سایت های نیازمندی نمی شود)
  • فروشگاه های آنلاین
    • سایتهایی که از طریق اینترنت به خرید و فروش محصولات مختلف می پردازند.(سایت های هاستینگ و پنل های ای ام اس شامل این گروه نمی شوند
  • خرید گروهی
    • سایتهایی که امکان خرید گروهی را به صورت عام و خاص فراهم میکنند.
  • فروشگاه های اختصاصی
    • فروشگاه هایی که به صورت خاص روی یک نوع محصول و یا محصولات یک برند خاص تمرکز کرده اند
  • هتلداری و رزرواسیون
    • سایتهایی که مرتبط با صنعت توریسم و تسهیل فرایند خرید بلیت، رزرواسیون هتل و غیره فعالیت میکنند.
  • نیازمندی های تخصصی
    • سایتهایی که در حوزه نیازمندی ها فعالیت میکنند و حوزه خاصی را با توجه به موضوع، منطقه جغرافیایی و … پوشش میدهند
  • نیازمندی های عمومی
    • سایتهایی که در حوزه نیازمندی ها فعالیت میکنند و هیچ گرایشی با توجه به موضوع و منطقه جغرافیا ندارند.
  • مسکن و املاک
    • کلیۀ وب سایت های فعال در زمینۀ املاک و مسکن می توانند در این گروه رقابت کنند.
  • خودرو
    • کلیۀ وب سایت هایی که در زمینه فروش نقد یا اقساطی، مقایسه قیمت، لیزینگ و سایر امور مرتبط با خودرو فعالیت می کنند می توانند در این گروه رقابت کنند.

اختتامیه و کنفرانس

کنفرانس وب وموبایل ایران، در دو سال گذشته با استقبال چشمگیر فعالان حوزه فناوری اطلاعات و موبایل روبروشد. این کنفرانس دو روزه شامل سخنرانی ها و میزگرد های مباحثه با حضور کارآفرینان موفق و چهره های برجسته داخلی ( سعید رحمانی، فرشاد نوشادی، سینا سوهان گیر، شایان شلیله، شهاب کاویانی) و خارجی(Jacques Van Niekerk، Dan Toma و Oliver Kempkens) حول موضوعات داغ روز برگزار خواهد شد. در میزگرد های مباحثه، متخصصین و کارآفرینان خبره گرد هم آمدند و تجربیات، اطلاعات و تحلیل های خود را با شرکت کنندگان به اشتراک گذاشتند.

حامیان و برگزارکنندگان